søndag 2. september 2012

TOPPERS-TUR =)

Yezzzzz!!! Da var det endelig søndag og tid for å sette kursen mot Toskevassfjellet i Kvæfjord...har gledet meg lenge-lenge til dette, og ble søkk-imponert over at værguden var på min side og viste ganske så blå himmel og en haug med varmegrader da jeg sto opp i mårrest..

Heiv meg rundt og fikk pakket sekken med matpakke, kaffe og kakao.. og litt ekstra-kos..skulle ha med meg det ene tantebarnet mitt, og da må man jo få lov å være litt ekstra spandabel og skjemme henne bort, ikke sant?.. guttungen ville bli hjemme i dag - for han var sliten - og det var for så vidt ok....hmmmm...lurer på om den grusomme mora har drevve han for hardt i det siste? Fy på meg, hehe ;o)

Tanteungen min kom i 11-tia, og så ble vi henta ca. halv-12 av ei venninne, gubben hennes og sønnen - og så brummet vi i vei...å alle hjerter gleder seg =))

Har ikke vært oppover der på ca.1 år - så jeg husket ikke så veldig mye av hvordan terrenget var - men vi starta i hvertfall på en brei og fin traktor vei...

...og fikk fort en veldig flott utsikt.. her mot Kveøya..fantastisk utsikt - rett og slett!!

 Så traska vi videre da - i samla flokk..elleeeer... nei - tanteungen min er kjempesprek, og labba i vei oppover som en rakett..og så satte hun seg ned med jevne mellomrom for å spise litt krøkebær/krekling eller blåbær mens hun tålmodig venta på oss...til slutt ble hun visst lei og vandra opp til toppen - men fant ut at vi brukte så lang tid, at hun kom ned i møte med oss igjen, hehe..det er da man føler seg lur,ja =)

Men i alle fall...oppover bar det med oss..og det manglet ikke på flotte motiver..

...måtte til og med ta bilde av noen som tok bilde av......eeehh...sikkert noe flott, noe =)

Utrolig hva naturen har å by på..



..og så begynte vi så smått å nærme oss toppen..sånn smått,ja...eller i hvertfall nesten..

Ble jo en del pustepauser, da (ikke rart tanteungen min syns vi var treige..) og selvfølgelig fotopauser - og her har jeg "fanga" Kveøybrua med Kveøya til høyre.

Ramnskardvatnet..der nedi et sted er det en utrolig flott gamme..der må man vel få til å få overnatta en vakker dag...

Og NÅÅÅ begynte vi å nærme oss toppen - helt sant... bare se - der i det fjerne...og nå var tanteungen min kommet tilbake i møte med oss, hehe =)

Vél oppe på toppen blåste det sykt kaldt...brrrrr..er visst sannelig på tide å grave frem høsthanskene og ei tynn lue... stakkars tanteungen min fraus så at hun måtte sette seg foran meg så jeg kunne holde rundt henne og varme henne..(men sånn er det når man ikke tar med seg nok klær...)
Guttunen til venninna mi (mini-turkompisen min) brukte faren sin fjellduk - så HAN var det i hvertfall ikke synd på, hehe...han lå godt inntulla og rulla i mellom i lyngen.

Måtte jo selvfølgelig ta litt mere bilder mens vi var der oppe...og jeg hadde endelig klart å huske på - ikke bare kamera - men faktisk et ekstra objektiv i sekken (70-200) og fikk tatt noen bilder med det.. bare se - her er Sollifjellet nede mot høyre..det med masta på, for de som ikke vet det...

..og her er faktisk Årbostad-tinden med sny-randa..(på Andørja, folkens...)

Engenes-kirka - (også på Andørja) selv om den ikke ble SÅ synlig,da.. sånn midt i bildet..joda - den er der..heeeeelt sant.. =)
Tror seriøst at jeg en gang er nødt til å dra med meg det største objektivet mitt..bare for å se hvor nært nærbilde jeg klarer å få =)

Ned mot Sama og tv-tårnet...klarer akkurat IKKE å se huset mitt...

Men alle gode ting må jo ta slutt - til slutt..... og vi måtte begynne å tenke på returen - som - naturlig nok gikk myyyye kjappere enn oppover (jada-jada..logisk nok!)
Jeg måtte jo ta litt bilder på nedoverturen også, og her har jeg bytta tilbake til det vanlige objektivet mitt (18-50) og tester ut å ta et bildet med forsterket effekt på rødfargen...kult - hæ?

Hmm..ser jaggu ut som det er håp for tyttebær i år også ;o)

Litt mer lek med rødfargen - men siden blomsten egentlig var svaaak rosa i stede for rød, ble det ikke så mye futt i bildet som jeg hadde håpet - men den er nå fin likevel, da..

Og så begynte vi sakte men sikkert å nærme oss slutten av turen..(buhuu) vi så både hester, sauer og - ikke minst - kyr - på vår vandring... og til ære for mini-turkameraten min tok jeg bildet av ei brun ku..for det hadde vi lært i dag - at det er fra DE sjokolademelka kommer...så det, så ;o)


Takk for følget, folkens....vi sees!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hadde vært koselig med en kommentar om hva akkurat DU syns om bloggen min.. =)