tirsdag 2. oktober 2012

TRØTT VAR MAN - MEEEEN....

Da jeg våkna i dag, var jeg alt annet enn nettopp det - våken! Fytti-katta i mente så innmari trøtt jeg var.. fikk skuflet guttungen ut gjennom døra og hadde EGENTLIG tenkt å sette kursen mot nærmeste sofa og flate ut der - meeen..så kom jeg til å ha et såpass våkent øyeblikk at jeg fikk med meg det utrolig nydelige været som var ute...og tenkte "hmmm...kaffe ute...braaa".... jepp...stort lengre rakk ikke tankegangen med det samme, hehe..men heldigvis begynte hode å komme ut av dvalen, og jeg klarte å holde fokus så lenge at jeg fikk kokt kaffe, laga nistepakke og hoppa i tur-klærne.. huska til og med kameraet...og så satte jeg kursen mot Kilbotn. Planen var å gå opp i Storskaret og så se om jeg kom meg opp på Nattmålsnuten og Nattmålsfjellet..

Storskaret rett frem..Sørvikfjellet til venstre og mine mål for dagen, til høyre..

Fikk parkert kjærra, hyrt på meg sekken og la i vei.. på turen traff jeg først på ei venninne som jobber i en barnehage jeg måtte passere der oppe.. skravla bitte-litt med henne før jeg traska videre.. Og når jeg godt og vel var kommet i siget oppover bakkan, passerte jeg først en eldre mann - og deretter to like så eldre damer.. ok, kanskje ikke så innmari mye å skryte av at man går forbi "gamlinga", men hadde dette vært for 2 år siden, hadde de glatt og elegant frest forbi meg - i rullator, hehe ;o)

Oppover og oppover bar det.. siden jeg har vært der før og tatt bilder, satte jeg som mål å pese meg selv mest mulig, og vente med å ta bilder til jeg nærmet meg toppen av skaret..  og "pæst" ble jeg jaggu til gangs også.. Er sikker på at jeg sprang fra pusten min langt nedi lia, og satt i flere minutter på toppen før den tok meg igjen...sløvingen... =)

En fantastisk utsikt når man kommer oppover..i det fjerne er ferga på tur fra Stangnes til Sørrollnes..

...interessant...

Næmmen seeee....en smal sti laaangt der nede som jeg kan følge (hvis jeg gidder, hehe)

Måtte driste meg litt utpå for å ta bilde når jeg kom oppå selve fjellet...Kilbotn i det fjerne =)

Var utrolig flott terreng å gå i - og selv om det var liiitt små-klatring her og der, så nådde jeg begge målene mine, og tok lunsjpause på Nattmålsfjellet..
Litt vindfullt, men fy pokker så flott det var å sitte der - mo aleine - og nyte freden og roen..

...kult berg...syns nå jeg, da ;o)

Etter å ha lunsja og kosa meg, heiv jeg sekken på ryggen igjen og traska rundt om kring for å utforske litt.. aner egentlig ikke hvor jeg har vært, og når jeg ser på Endomondo på ruta jeg gikk, ser det mildt sagt ut som jeg har løpt att og frem i fylla, hahahaaaa... men flotte naturopplevelser - ja DET fikk jeg =)

Her er Hinnsteinen til høyre og Storvann inni Sørlia til venstre..

Måtte forevige disse stråene - tatt nedenfra og oppover..de ser jo nesten sølvfarget ut..

Traff faktisk på den merkede tur-løypa på min vandring - men der var det IKKE noe gøy å gå - så jeg surra meg rimelig kjapt av den smale stien, ja ;o)

Etter å ha traska og trødd i gudane veit hvor lang tid - litt hit & litt dit og litt att & litt fram - kom jeg til dette lille vannet.. fant ikke noe navn på det på kartet - men fint var det uansett..så der parkerte jeg bakenden på en stein og spiste resten av nistepakka mi.. 

..vannbobler er kult..sant? =)

Utrolig fascinerende hva som befinner seg av liv over alt - her er et eller annet insekt oppe i høyre hjørne - og faktisk et lite rumpetroll nede til venstre (ser du det ikke? ..jooo - se bedre etter, da..)

Etter at siste rest av knekkebrød var fortært, begynte jeg for alvor å tenke på hjemveien.. da jeg kom så langt ned at jeg skulle begynne på nedstigningen i Storskaret, fant jeg ut at jeg skulle ta en liiiten avstikker til - opp på Skardhaugen.. er jo bare en liten "hump" i den store sammenhengen, men med en flott utsikt likevel.. 

..fremdeles flott utsikt - her mot bl.a Sørvik..

Og sååå var det på tide å komme seg hjem.. er jo ganske så bratt enkelte partier, så jeg tror jaggu jeg brukte like langt tid ned som opp.

Alt i alt vil jeg si at det har vært en fantastisk dag.. er så innmari glad for at jeg ikke falt i koma-light på sofaen.. trøttheten var som blåst bort etter ei lita stund - og jeg fikk enda en suveren dag i fjellet, med masse gode minner på kjøpet =)


2 kommentarer:

  1. Helene æ e kjempeimponert over bloggen din! Såå masse flotte bilda og så flink du e å skrive tekst til.Får løst å gå i fjellet igjen med en gang :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuusen takk for ros - det er innmari godt å høre =)
      Og ingen ting er bedre enn hvis nåkken får inspirasjon ut av det æ skriv ;o)

      Slett

Hadde vært koselig med en kommentar om hva akkurat DU syns om bloggen min.. =)