søndag 16. desember 2012

FØRJULSKOS =)

Hei & hallo alle dere som tar turen innom her...nå er det himla lenge siden jeg har blogget noe - men det kommer av at det er leeenge siden jeg har vært på noen "turer" i ordets rette forstand..bare vanlig gå/spaser-turer langs veien..og det syns jeg ikke er noe særlig å skrive om, akkurat...
MEN - i dag har jeg vært på kose-tur i marka sammen med guttungen og de to minste tante-ungene mine.. og de er som nevnt tidligere ikke så små lenger - tvert imot - hhv. 12 og 13 - så de begynner jaggu å bli store..

I alle fall.. i fjor tok vi oss en førjulstur i Folkeparken og kokte nissegrøt - og det var kjempekoselig - så det var målet med turen i dag også.. så vi pakka sekken og tok med oss litt ved (sånn for sikkerhets skyld) og dro opp til Folkeparken i år også...veldig greit der, for de har jo plassert ut så mange, flotte gapahuker man kan bruke - og det er veeeldig greit å ha de innen grei gangavstand, når man har en (nesten) 15-åring som syns at grøt ute i det fri er kult - men IKKE å gå....

Vi kursa oss inn mot den gapahuken som er litt oppi åsen, rett overfor Grunnvannet (for de som vet hvor og hva jeg prater om, hehe)..utrolig nok var det en "passe" tur for guttungen - altså nesten-15-åringen... Der er det flott å sitte.. det er både benker og bord, og det er en flott utsikt utover Grunnvannet og åsene rundt.. trivelig =)

En flott trio - ikke sant <3

Vi pakka ut av sekken fikk fyr på bålet - og heiv grøten på kok.. hadde med noen frosne boller som vi la til tining rundt bålet.. fungerte flott, det..  

 Hadde god kokke-hjelp..av ho frøken-lett-på-tå som har vært med meg på mange turer i løpet av sommeren og høsten..."gammel-kjærringa med krokat rygg" som ho kalte seg sjøl her, hehe =)

 Mens grøten bobla og syda i gryta, var de "søte små" å sysla litt med sitt..jakta på en mandaring som trilla fra oss og ned skråninga...klatra på gapahuk-taket og kasta kongla...og ellers bare surra og sløva og kosa sæ..

Så var ENDELIG grøten ferdig..

..og gjett om det falt i smak..varmt og godt når det er kalt og hustrig ute..

Og seee.... ja for hva er vel førjuls-kos og nisse-grøt uten mandel? 
Og den heldige i år var.....................................jepp.. ho frøken lett-på-tå =)

Det tok si tid for oss andre å få spist opp - og guttungen måtte erte vinner-tøtta litt, og brukte eeeeeekstra lang tid på sin posjon - men så - Yessss.... tid for å åpne nissepakken =)

Og inni var jaggu en nisse-strømpe med godteri... som de delte og kosa seg med.. 
heldig-grisa, hehe ;)


Men så - når grøten var fortært og de var mette og gode av både vått og tørt, ble det på tide å sette kursen hjemover igjen..var ganske så kaldt ute - selv om det ikke var så himla mange kuldegrader...så vi pakka i sekken og satte nesen nedover mot bilen.. og siden det er søndag og tante-ungene har egne ting & tang som skal gjøres før det blir kveld, kjørte jeg dem hjem før jeg og guttungen dro hjem til oss.. og jeg er veldig, veldig fornøyd med dagen.. glade unger gir ei glad Trolltufsa ;)

Takk for følget så langt - og hvem vet - kaaanskje det kommer et innlegg til før året er omme =)


2 kommentarer:

Hadde vært koselig med en kommentar om hva akkurat DU syns om bloggen min.. =)